English
RAF 101 sqn
 

Motto: "Mens agitat molem" ("De geest stuurt het lichaam").
Badge: De romp van een rechtopstaande leeuw uitstekend boven de kantelen van een ronde toren. Het squadron koos een ronde torentrans als symbool van het feit het eerste squadron te zijn dat werd uitgerust met een vliegtuig voorzien van een aangedreven roterende geschutskoepel (de Boulton Paul Overstrand). Met zijn positie in de toren staat de leeuw als sterk roofdier symbool voor de vechtlust van het squadron.
Geautoriseerd door: Koning George VI, februari 1938.

Geschiedenis

De 1e Wereldoorlog

No 101 Squadron, Royal Flying Corps, werd opgericht op South Farnborough, Hampshire, op 12 juli 1917, als een nachtbommenwerper squadron, en van augustus 1917 tot aan de wapenstilstand was het met FE2b's actief aan het Westfront. De taken behelsden het bombarderen van vijandelijke verblijven, spoorwegcommunicatie en vliegvelden, aanvallen met machinegeweren op troepen en kwartieren en speciale patrouilles om het lawaai van tanks die zich voor een gevecht verzamelden te overstemmen. Een groot aantal uitmuntende acties werd toegekend aan haar vliegers: als voorbeeld worden drie vluchten in één nacht naar Bray genoemd, door Captain Halford's three trips to Bray waarbij hij persoonlijk 52 bommen dropte op vijandelijke opslagplaatsen en verblijven.

Het squadron keerde terug naar Engeland in maart 1919 en werd in december van dat jaar ontbonden. Na de heroprichting in maart 1928 op Bircham Newton werd No. 101 het enige operationele squadron dat werd uitgerust met Sidestrands en later (vanaf 1935) Overstrands, de eerste RAF bommenwerpers met ingebouwde aangedreven geschutskoepels in de neus.

2e Wereldoorlog

Toen de oorlog uitbrak in 1939 vloog het squadron Blenheims vanaf West Raynham en met deze machines vloog het haar eerste bomaanval op Duitsland, in juli 1940. Het opereerde initieel bij daglicht maar halverwege augustus ging het over op nachtoperaties met een hoog percentage van de aanvallen gericht op de vijandelijke invasievaartuigen in het Kanaal en verschillende Noordzeehavens. In april 1941 werd een flight Blenheims van het squadron gestationeerd op Manston bij Fighter Command's No 11 Group, waar vandaan het bij daglicht, samenwerkend met jagerescortes, volhardend pogingen ondernam de Straat van Dover af te sluiten voor vijandelijke scheepvaartverkeer. Met deze bescheiden manier luidde No. 101 de Channel Stop in, een operatie die, met meer middelen, al gauw zo doeltreffend werd als haar naam verluidde.

Nieuw materieel

In mei en juni ging No. 101 Squadron over op Wellingtons en in september bracht het haar eerste bezoekje aan Italië om daar met succes Turijn te bombarderen. In mei en juni 1942 nam het deel aan de gevierde 1.000-bommenwerper aanvallen op Keulen, Essen en Bremen; alle toestellen keerden veilig terug van elk van deze missies. In oktober 1942 kreeg het squadron haar eerste viermotorige vliegtuigen - Lancasters - en voor het eind van het jaar bracht het nog vier bezoekjes aan Turijn. In het nieuwe jaar werden Milaan en Spezia aan het lijstje van Italiaanse doelen toegevoegd tussen het gestadig groeiende offensief tegen Duitse industriële doelen en mijnenleggen door. In de nacht van 17/18 augustus 1943 deden 20 Lancasters van het squadron mee aan de wereldberoemde raid op Peenemunde en ondanks een zeer levendige verdediging door nachtjagers kwamen alle kisten terug.

Een nieuwe taak werd het squadron toebedeeld op 7/8 oktober 1943 toen het voor het eerst de Airborne Cigar, of ABC, operationeel in gebruik nam. Dit apparaat , dat de vijandelijke frequenties afspeurde en vervolgens verstoorde, was vitaal in de "Strijd om de ether", een speciaal getrainde Duits sprekende radiotelegrafist werd daartoe aan de crew toegevoegd. De speciale Lancasters - duidelijk herkenbaar ten opzichte van normale toestellen door hun twee grote antennes bovenop, waren beladen met de normale bommenlast minus het gewicht van het extra bemanningslid en de ABC apparatuur.

Het squadron bleef Duitsland regelmatig met bezoekjes vereren en bracht haar groeten aan de Berlijners op Nieuwjaarsdag en vier nachten daarna voor het einde van januari 1944, in deze laatste maand een slordige 600 ton bommen over een totaal van 900 operationele vlieguren, naast de voortzetting van R/T verstoringswerkzaamheden en het uitwerpen van grote hoeveelheden Window (red.: langwerpige stroken aluminiumfolie die werden uitgeworpen om een signaalregen te veroorzaken op de vijandelijke radarschermen en zodoende de gevechtsleiding te dwarsbomen). Verderop in het jaar werd No. 101 belast met aanvallen op spoorwegknooppunten en vliegvelden in Noord Europa ter voorbereiding van operatie Overlord en in de nacht van 5/6 juni zette het 21 Lancasters in met als enige doel de vijandelijke ether te verstoren om zo te voorkomen dat nachtjagers richting de aan de invasie deelnemende luchtstrijdkrachten geleid konden worden.

Eind april 1945 werden de laatste offensieve missies van No 101 in de 2e Wereldoorlog uitgevoerd - een aanval op Berchtesgaden.

S for Sugar

Net iets meer dan een maand voor deze operatie, op 23 maart, had het squadron de flinke pech een zeer opmerkelijk vliegtuig te moeten missen - Lancaster Ill DV245 "S-Sugar" (of The Saint - De Heilige, zoals ze werd genoemd), een veteraan met 118 operationele missies op haar naam. Ze werd op haar 119de missie neergeschoten door vijandelijke jagers tijdens een raid bij daglicht op Bremen. Een somberheid trok over Ludford Magna - de vliegbasis waar No. 101 toen was gestationeerd, toen het bekend werd dat The Saint niet zou terugkeren.

Bomber Command 2e WO Bases:

• West Raynham : mei 1939-jun 1940
• Detachement naar Manston uitgeleend aan Fighter Command apr-mei 1940.
• Oakington : jun 1940-feb 1942
• Bourn : feb 1942-aug 1942
• Stradishall : aug 1942-sep 1942
• Holme-on-Spalding Moor : sep 1942-jun 1943
• Ludford Magna : jun 1943 en verder

Bomber Command 2e WO Vliegtuigen:

Bristol Blenheim I en IV : jun 1938-mei 1941
Vickers Wellington IC en III : apr 1941-okt 1942
Avro Lancaster B.I en B.III : okt 1942 en verder

Code Letters:

Tijdens de 1938 München crisis was No. 101 toebedeeld met de code letters "LU". In de 2e Wereldoorlog werd het "SR".

Eerste Operationele Missie in 2e WO:

4 juli 1940 : 1 Blenheim bombardeerde een olievoorraad op Ostermoor. 2 andere Blenheims die naar Harburg & Oslenhausen waren gestuurd (1 naar elk) voor hetzelfde doel braken de missie af.

Laatste Operationele Missie in 2e WO:

25 april 1945 : 23 Lancasters bombardeerden Berchtesgaden & een andere Lancaster brak vroegtijdig af.

Laatste Missie voor Bevrijdingsdag:

7 mei 1945 : 26 Lancasters wierpen voedsel af voor inwoners van Rotterdam.

Bron: http://www.raf.mod.uk/bombercommand/