English


Grotere kaart weergeven

RAF LUDFORD MAGNA

Met de bouw van Ludford Magna, een volgens RAF Klasse A gebouwd oorlogsveld, werd begonnen in juni 1942 waarna het begin 1943 werd opgeleverd, met George Wimpey als hoofdaannemer die het project aannam voor £803,000. De basis strekte zich uit over grondgebied van twee gemeenten en was 8 kilometer ten oosten van Market Rasen gelegen, pal zuid van de A631 en het dorpje waar het naar was genoemd. De drie betonnen landingsbanen waren 02-20 met een lengte van 1780 meter, 11-29 met 1370 meter en 15-33 met 1280 meter. De 36 gebruikelijke verharde opstelplaatsen waren op één na cirkelvormig en lagen aan de taxibaan. Twee andere opstelplaatsen werden opgeofferd voor de bouw van vier T2 hangars op het technisch areaal aan het zuidwestelijke deel van de taxibaan. Een alleenstaande T2 stond aan de oostzijde van het veld en op het technisch areaal dichtbij het dorp Ludford Magna stonden een B1 en T2 tussen de koppen van landingsbanen 15 en 20. Een weg aan de westzijde van de A631 naar de A157 werd gekruisd door opstelplaatsen in dit gebied. Huisvesting en gemeenschappelijke ruimten werden voorzien op landbouwgrond noord van het vliegveld. Er waren zeven woonbarakken, twee messes, een gemeenschappelijke ruimte en een ziekenhuis. Er konden maximaal 1953 mannen en 305 vrouwen worden gehuisvest.

No. 101 Squadron

Vanaf de opening in 1943 werd Ludford Magna de thuisbasis voor het ervaren No. 101 Squadron, dat al onder drie verschillende groepen in Bomber Command had gediend. Naast haar aandeel in de hoofdmacht was het squadron de additionele en unieke taak toebedeeld electronisch oorlog te voeren door middels zgn. ABC apparatuur het vijandelijk radioverkeer te storen. In dit gevecht met de gevechtsleiding van de Luftwaffe nachtjagers vlogen aan boord van sommige van haar Lancasters Duits sprekende telegrafisten mee die inbraken op vijandelijke gesprekken. Gedurende de tijd dat No. 101 Sqn vanaf Ludford Magna vloog zijn 113 Lancasters neergestort of niet teruggekeerd.

Na de oorlog

No. 101 Squadron verhuisde in oktober 1945 naar de huiselijke gemakken van het nabije Binbrook, waamee er een einde kwam aan het gebruik van Ludford Magna door vliegende eenheden. Het complex werd uiteindelijk vrijgegeven voor burgelijk gebruik waarna geleidelijk verval intrad. In 1958 werd het echter geselecteerd als één van de locaties voor Thor raketten, waarvoor midden op het veld drie aparte lanceerplatformen en shelters werden gebouwd. No. 104 Squadron, dat de de operationele taak had toegewezen gekregen, zat er van juli 1959 tot mei 1963, toen de unit werd ontbonden nadat het type wapen was afgeschaft. Daarna viel Ludford Magna geleidelijk weer terug in agrarische handen, het land werd in 1965-66 verkocht. De hangars werden verkocht en gedemonteerd, hoewel nog veel gebouwen nog steeds in gebruik zijn door kleine bedrijfjes.

De meest schrijnende herinnering aan het bestaan van de basis is het monument voor de gesneuvelden van No. 101 Squadron dat in 1978 in het dorp Ludford Magna werd opgericht.